Regisseur op de set van arbeidsmarkt en onderwijs

Laskwaliteitssystemen TTT

Doelgroep

  • Leerkrachten lassen
  • 3e graad lassen-constructie
  • 7e fotolassen
  • BuSO 5e hoeklasser
  • DBSO Lassen

Situering

Aangezien meer en meer lasbedrijven te maken krijgen met normering en kwaliteitssystemen is het de bedoeling dat de leerlingen reeds op school vertrouwd raken met deze systemen.

Deze actie maakt deel uit van het project 'Kwaliteitssystemen':


FPC kwaliteitssystemen EN 1090-2 EXC1

  • FPC 'factory production control' = intern technisch kwaliteitssysteem
  • kwaliteitssysteem = aantonen technische conformiteit aan normen
  • EN 1090-2 = technische uitvoeringsnorm voor staalconstructies
  • EXC1 = laagste uitvoeringsklasse voor kleinere constructiewerken

Een geïntegreerd project met zowel een rol voor de LK als voor de LL

  • LK: contractbeoordeling (checklist technische eisen), uitvoeringsspecificatie (vertalen van de eisen naar uitvoering), lascoördinator (opleiding RWC-B), eindcontrole van het uitgevoerd project.
  • LL: planlezen / tekeninglezen (EN 1090-2 project, welke eisen), lasrecept (LMB) begrijpen en respecteren, dimensionele controle werkstukken, visuele controle lasnaden


TTT ikv FPC kwaliteitssystemen EN1090-2

De leerkracht zal in zijn schoolomgeving niet alleen optreden als lascoördinator, maar ook als FPC-coördinator.

Hiertoe dient de leerkracht het belang van en de samenhang tussen de kwaliteitsdocumenten binnen een FPC systeem in te zien en te beheersen teneinde een eigen kwaliteitssysteem te kunnen opzetten en implementeren in zijn schoolomgeving.

Bovendien betreft het een geïntegreerd project en heeft de leerkracht niet enkel zijn eigen taken en verantwoordelijkheden binnen een kwaliteitssysteem, maar ook een coördinerende rol naar de leerlingen toe.

Er is zodoende behoefte aan een algemene opleiding voor de leerkracht inzake het gebruik en toepassen van een kwaliteitshandboek alvorens expertise kan opgebouwd door de leerkracht zelf en nadien kan doorgegeven worden aan de leerlingen.

Concrete doelstellingen

  • het belang van en de samenhang tussen de kwaliteitsdocumenten binnen een FPC systeem inzien en te beheersen
  • het gebruik en toepassen van een kwaliteitshandboek
  • een eigen kwaliteitssysteem kunnen opzetten en implementeren in de eigen schoolomgeving
  • de rol kennen van FPC-coördinator, naast lascoördinator
  • de coördinerende rol naar de leerlingen toe kunnen opnemen ikv kwaliteitssysteem

 

Project voor leerkrachten

  • Locatie: Belgisch Insituut voor Lastechniek www.bil-ibs.be/, Technologiepark 935 9052 Zwijnaarde
  • Datum: 25/01/2018 13u-17u
  • Max. aantal personen: 20
  • Kostprijs: gratis, school staat zelf in voor vervoerskosten
  • Extra info: inclusief gratis kwaliteitshandboek (bij ondertekening van EN 1090 licentie-overeenkomst)

VOLZET

Data Locatie
25-01-2018 BIL Technologiepark 935 9052 Zwijnaarde

Duur

0,5 dag

Bijkomende info

RTC West-Vlaanderen - Michèle Delbecque
Tel. 056/ 23 37 37
Gsm 0485/ 64 04 58
michele@rtcwestvlaanderen.be

Partners

RTC West-Vlaanderen | Streekhuis Z-M-WVl | Engelse Wandeling 2F4L (ingang F3) | 8500 Kortrijk
Tel. 056/23 37 34 | Fax 056/24 99 90 | info@rtcwestvlaanderen.be