Een RTC bouwt mee aan kwaliteitsvol onderwijs op het snijvlak onderwijs-arbeidsmarkt binnen de contouren uitgezet door de Vlaamse Regering op advies van de Vlaamse Stuurgroep RTC.
Een RTC neemt een brugfunctie waar tussen onderwijs en het ondernemingsleven en creëert een netoverschrijdend en onderwijsinstellingsoverstijgend, neutraal samenwerkings-en overlegplatform en een dialoog tussen onderwijsinstellingen en onderwijspartners enerzijds en socio-economische actoren anderzijds.
De acties zijn gericht op het opbouwen van een duurzame en structurele relatie tussen onderwijsinstellingen en arbeidsmarktactoren zoals ondernemingen. Zo draagt een RTC bij aan technologische en technische competentieontwikkeling bij leraren en jongeren.
Een RTC bouwt binnen de contouren uitgezet door de Vlaamse Regering op advies van de Vlaamse Stuurgroep RTC en het bestuursorgaan mee aan kwaliteitsvol onderwijs op het snijvlak onderwijs-arbeidsmarkt door concrete initiatieven binnen volgende 5 decretale sporen te nemen. Binnen sporen 1 tot en met 3 moeten verplicht acties uitgewerkt worden, acties binnen sporen 4 en 5 kunnen uitgewerkt worden complementair aan en ter ondersteuning van de eerste 3 sporen.
Binnen dit kader zijn RTC-initiatievenop 3 niveaus mogelijk:
De RTC-initiatieven worden ingedeeld in 2 categorieën:
Het RTC kan acties ondernemen naar de volgende doelgroepen met onderscheid tussen prioritaire doelgroepen en uitbreidingsdoelgroepen.
Prioritaire doelgroepen
Uitbreidingsdoelgroepen
De RTC-werking zal zich prioritair richten op de eerste 2 doelgroepen vermeld onder prioritaire doelgroepen.
Wat de uitbreidingsdoelgroepen leraren aso-STEM (toegepaste wetenschappen) en leraren techniek/STEM van de eerste graad en de leraren van het lager onderwijs betreft, wordt de mogelijkheid voorzien om vanuit de lokale autonomie een eigen focus te leggen en acties uit te rollen.
Voor de prioritaire doelgroepen en de leraren aso-STEM (toegepaste wetenschappen) wordt vooral gefocust op de professionalisering van de leraar, competentieverwerving bij de leerlingen en het ondersteunen van de verbinding van onderwijs met het ondernemingsleven en innovatie.
Voor de doelgroep leraren techniek/STEM van de eerste graad en de leraren van het lager onderwijs wordt ingezet op de professionalisering van de leraar gericht naar het verhogen van de algemene kennis in de techniek/technologie en het ondernemingsleven.
In de eerste plaats willen de RTC’s het STEM/techniek-onderwijs voor jonge leerlingen in de klaspraktijk innovatief, uitdagend en leerlinggericht versterken. Op lange termijn beogen de RTC’s een stijging van het aantal leerlingen in de tweede en derde graad van het STEM-onderwijs (cf. nieuwe matrix). Om zoveel mogelijk leerlingen op innovatieve en uitdagende manier te laten kennismaken met techniek/technologie/geïntegreerde STEM wordt de eerste graad secundair onderwijs breed benaderd, dus ongeacht of en welke bovenbouw de onderwijsinstellingen van de eerste graad aanbieden.
De doelgroep leraren van het volwassenenonderwijs in arbeidsmarktgerichte opleidingen wordt benaderd als een doelgroep waarvoor de RTC’s geen specifieke acties uitrollen, maar die kan aansluiten bij het aanbod indien er ruimte beschikbaar is.
COPYRIGHT © ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN